Superhjältar och vardagshjältar!

En gång höll jag en andakt på ett ungdomsläger. Ingen visste vem jag var. Överdrivet, stereotypt, med höjt finger och darr på rösten inledde jag med att stapla gåtfulla påståenden på varandra om en icke namngiven person. ”Det finns En som alltid kämpar för det goda....det finns En som vunnit seger över det onda...” osv. Ungdomarna började himla med ögonen. Säkert som amen i kyrkan skulle jag snart säga att denne någon var Jesus! En del fnissade. Det hela verkade löjeväckande förutsägbart och om jag avslutat anförandet på det sättet hade retoriken helt klart blivit patetiskt. Därför blev också reaktionen magnifik när jag istället klämde i med ”Batman” när jag kommit till slutet. Folk började skratta. Batman? En seriefigur? En fictionhjälte på film! Hade pastorn fått solsting?

Upplägget den gången blev en av mina topp-10. Det funkade klockrent! Uppmärksamheten steg från närmast 0-100 % på en sekund. Följdfrågan föll sig så naturlig: Varför var nu detta roligt? Vår tillvaro är ju full av hjältesymboler! Historien kryllar av dem! Batman var bara en i raden just då. Människor med superkrafter som räddar världen gång på gång från allt som kan hota oss. Det är inte alls konstigt att vi skapar dessa figurer. Vi har ett omättligt behov av trygghet och i alla tider har vi älskat våra hjältesagor. Egentligen har dessa hjältar bara en brist; de finns inte i verkligheten. Detta är däremot något som alla är helt överens om! Att på allvar påstå att Batman finns, det är komiskt. Hur är det då med Jesus?

Säga vad man vill, även om alla faktiskt inte tror att Jesus finns på riktigt så är det sällan någon som skrattar åt det påståendet. Att Jesus faktiskt har existerat är det inte många som betvivlar. Frågan blir mer komplicerad när man påstår att han lever idag, vilket jag påstod, då som nu. Är skillnaden mellan Jesus och en superhjälte, att Jesus finns? Nej, jag påstår att skillnaden är mycket större. En superhjälte är en stereotyp, en slags fantasi som överbryggar naturlagar som tid och rum. En som inte måste anpassa sig efter verkigheten. Jag skulle hellre vilja benämna Jesus som en vardagshjälte! En vardagshjälte brukar vi kalla den som hjälper andra människor att klara av sina vardagliga liv. En som inte sviker när det blir skarpt läge. En som fortfarande är kvar när livets stormar dragit fram och så småningom bedarrat. Det finns massor av vardagshjältar runt omkring oss om vi bara tittar noga. Jesus är vardagshjältarnas vardagshjälte. Den som följer honom erbjuds inga genvägar genom livet, men får löftet om att aldrig bli övergiven av Gud. Inte ens i döden. Vårt liv är vår vardag. Livet är ”varje dag”, varken mer eller mindre. Inte alltid så exklusivt men alltid på riktigt. I den miljön finns Jesus. På riktigt. Ibland sker undren, det oförklarliga. Men aldrig med laserstrålar och röntgenblick, utan enbart genom en kärleksfull omsorg om våra faktiska behov.

Anders Blomberg
Pastor Stenhammarkyrkan

Tidigare "Pastorn har ordet":

Hälsning nr. 3 2013
Hälsning nr. 3 2010